maiken

søndag den 9. december 2012

Syltede Nissenumser

Jeg har set dem flere steder, og det gav mig lyst til selv at lave dem. Jeg har lavet dem med nål og tråd, mens jeg har set dem i marcipan også. De spiselige skal helt sikkert også afprøves, men det havde jeg ikke lige hjemme den dag jeg fik lyst til det... Jeg synes de er sjove og jeg fik lavet et par glas til pakkeleg. 



Du skal bruge:

1 nylonstrømpe/knæstrømpe
vat eller andet fyld
nål
tråd
1 glas med låg
1 stykke stof 
Bast eller anden snor
saks
Papir
tush
evt. krydderier

Klip firkanter ud af din strømpe og rund kanterne med en saks. Ri rundt i kanten af lappen og fyld den med vat inden du strammer snoren helt. Du har nu en lille kugle. Stik nålen igennem kuglen og over på den anden side. Lidt over midten. Kør tråden ned og rundt på bagsiden. Stram den lidt så du former ballerne på numsen. Hæft på bagsiden. 

Lav passende antal til det glas du har valgt. Jeg lavede en 11-12 stykker og det tog vel en halv times tid.  Kom dem i glasset, så man ikke kan se hæftesiden af numserne. Lav numserne i forskellige størrelser. Pynt glasset som du nu har lyst til. Jeg strikkede en lille firkantet lappe og bandt den med rødt garn. Jeg skrev på et stykke gult papir og limede den på glasset. Jeg ville ha kommet lidt krydderier i glasset i form af kanelstænger og stjerne anis, men det havde jeg ikke hjemme. 

God fornøjelse



Ps - Beklager mine dårlige billeder, men efter jeg er flyttet har mit overførsels kabel til kameraet været pist forsvundet...

1 kommentar: