maiken

mandag den 14. januar 2013

islagkage med daim


Min date i fredags, gik rigtig fint og vi skal helt sikkert ses igen.
Vi fik wok til hovedret, som Stefan havde bestemt og jeg havde lovet at lave desserten.
Bedste veninden havde forslået denne daim islagkage, og det fortrød jeg bestemt ikke. 
Den er virkelig lækker og ikke noget jeg har lavet for sidste gang. Næste gang vil jeg dag lave dobbelt
is til portionen. I får opskriften som den oprindelig er.

Bund:
3 æggehvider
150 sukker
3 dl pisket fløde

is:
3 ægblommer
1 dl sukker
3 dl pisket fløde
120 gr. daim chokolade

rund form ca 24 cm
nederste rille i 45 min

pisk æggehvider og sukker til en stiv marengs. Vend forsigtigt de fint hakkede mandler i.
Hæld dejen i et smurt fad eller brug gerne bagepapir. Kagen bages og afkøles.

Til isen piskes en æggesnaps af æggeblommer og sukker (jeg brugte en ekstra blomme, da mine æg var så små) Pisk fløden til tyk flødeskum og vend den i æggesnapsen. Hak chokoladen groft og kom den i cremen. Gem lidt til pynt til kagen. Kom kagen tilbage i formen og hæld cremen over. Stil kagen i fryseren i mindst 2 timer og skal den stå der længe, tages den ud en halv time før spisning.

Pyntes med flødeskum og ekstra daim

2 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud og godt du havde en god date =0)

    SvarSlet
  2. det ser rigtig lækkert ud :D

    tag gerne et kig forbi min blog
    http://sofiekn.blogspot.dk/

    SvarSlet